"רוצה לכפר על מעשי סבי": נכד של חייל נאצי פתח בית כנסת

נתי קאליש 1 Comment on "רוצה לכפר על מעשי סבי": נכד של חייל נאצי פתח בית כנסת

דיוויד רובן־טיס, שסבו היה נאצי שהשתתף בכיבוש פולין רוצה לכפר על מעשי סבו, ולאחרונה פתח בבית החולים אותו הוא מנהל בגרמניה, בית כנסת ומסעדה כשרה | הסיפור המלא

צילום: Waldkliniken Eisenberg
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

דיוויד רובן־טיס, הוא גרמני, ששורשיו מגיעים משני עולמות שונים. סבו האחד היה חייל נאצי שהשתתף בכיבוש פולין, בעוד שסבו האחר סייע ליהודים להסתתר באוניות שאותן שכר על מנת להימלט מהמדינה.

רובן-טיס הוא מנכ"ל בית החולים האורתופדי Waldkliniken Eisenberg שבחבל טוריניגיה בגרמניה, שרק לאחרונה הוא זכה לתואר מרשים – בית החולים האורתופדי הטוב ביותר במדינה.

אך מלבד היותו בית חולים מקצועי ומעוטר, עבור רובן־טיס מדובר במפעל חיים, שמאגד בתוכו סיפור חיים לא פחות ממרתק.

בראיון מיוחד לעיתונאי ג'וש ארונסון מ"מעריב", סיפר רובן־טיס כי עברו יוצא הדופן סייע לו להחליט לבנות בבית החולים בית כנסת ולנהל במקום מטבח כשר: "יש לי שם יהודי. ההורים שלי רצו שאנשים יחשבו על יהודים ויפעלו להשגת שוויון עבור כולם. כאשר גרתי בילדותי באיטליה, הרגשתי את הצורך ללמוד על יהדות. כאשר פתחתי את בית החולים פה, ידעתי שאני חייב להעניק את היחס הנכון והראוי ליהודים".

בית הכנסת שבבית החולים

Waldkliniken Eisenberg

רק לפני זמן קצר, בית החולים פתח במקום בית כנסת, ואף התקיימה בו הכנסת  ספר תורה שנתרם על ידי תושבי האזור, רובם לא יהודים, כבין המשתתפים במיזם המיוחד היה גם ראש מועצה אזורי שתרם מכספו האישי עבור מטרה זו.

ההכנסת ספר תורה

Waldkliniken Eisenberg

המסעדה הכשרה שנפתחה בבית החולים מנוהלת על ידי השף הגרמני טים פולר, ויש בה משגיח כשרות צמוד – הרב מוטי וייצמן.

המשגיח הרב וייצמן סיפר לאהרונסון: "זה דבר מדהים. אתה ואני מדברים על ארוחת גורמה כשרה בבית חולים באמצע גרמניה, ומדברים יידיש ועברית. אין מקום כזה בכל אירופה. מנכ"ל בית החולים פועל לשילוב היהודים פה באופן מעורר הערכה. הוא התעקש על כשרות חמורה, וכעת אפילו חסידים ממאה שערים יכולים לאכול כאן".

אלכסנדר מירהופר, מנהל הלקוחות של בית החולים הוסיף וסיפר: הגיע אלינו אורח יהודי לאבחון, שהסביר כי הוא יכול לאכול רק מזון כשר. כאשר הראינו לו את משגיח הכשרות שלנו והבהרנו לו על חומרת הכשרות פה, הוא פשוט היה מאושר".

רובן־טיס עצמו מסכם את חוויית הביקור יוצאת הדופן באומרו: "באמצעות התמיכה שלי ביהדות אני מקווה כי אוכל לכפר על מעשיו של סבא שלי, ולהוות במקביל מקור גאווה עבור הסב השני שלי".



1 תגובות

מיין תגובות